Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Prezi untuk Meningkatkan Kemampuan Teknologi Informasi Siswa Kelas V di SDN 028 Titian Modang Kopah Kabupaten Kuantan Singingi
DOI:
https://doi.org/10.71024/aksi.2025.v2i2.94Keywords:
Prezi Application, Information Technology Skills, Learning Media, Elementary School StudentsAbstract
Prezi-Based Learning Media is one of the work programs, namely Helping students facilitate learning resources via e-learning/IT-based implemented by Students of the Titian Modang Kopah Thematic Community Service Program, Kuantan Singingi Islamic University which aims to help students use interesting and non-monotonous learning media innovations. This program is aimed at SD 028 Titian Modang Kopah. In this Community Service, Students focus on using Prezi-based learning media by applying it. The purpose of the Prezi learning media itself is to improve students' information technology skills. As the era develops, students are required to be able to follow the digitalization era. Therefore, to realize this, Students are involved in helping students in learning success. The community service method used consists of several phases, namely the introduction, implementation and evaluation. The results of the study are presented, Before the Students of the Kuantan Singingi Islamic University Community Service Program carried out community service at SD 028 Titian Modang Kopah, most students had not used IT-based learning media. After the students carried out the training, the results obtained were an increase in students' information technology skills using the Prezi application at SD Negeri 028 Titian Modang Kopah.
Downloads
References
Alviyaturrohmah, D. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Software Prezi Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa. ITEJ (Jurnal Rekayasa Teknologi Informasi), 2(1), 9–10.
Amalia, D., Nasyirin, B. K., & Hana, S. (2024). Inovasi Media Presentasi Interaktif melalui Pelatihan Pemanfaatan Aplikasi Prezi. Sarwahita, 21(01), 74–85. https://doi.org/10.21009/sarwahita.211.7
Budiman, H., Kunci, K., & Informasi, T. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(I), 6.
Evitasari, A. D., Pancasari, T. D., & Sugoyanta, G. (2025). Jurnal Riset Pendidikan Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 08(1), 1–15.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.
Fathur Rahman, D. (2020). Pelatihan Pembuatan Presentasi Interaktif Menggunakan Prezi Pada Guru Di SD IT Anak Sholeh Mandiri Banjarmasin. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas, 6(2), 1–26.
Fauzi, R., Lubis, I. S., Zainy, A., & Informasi, T. (2023). Filsafat Teknologi Informasi Dan Pattern Recognition Secara Etimologis. MathEdu Education Journal, 6(2), 4.
Fitriyah, I., Wiyokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan media pembelajaran Prezi dengan model ADDIE simulasi dan komunikasi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 1–14.
Gea, W. O. S. (2022). Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas hkbp nommensen pematang siantar pematang siantar 2022.
Harjanto, A., Wisnu K, P., & Elvadolla, C. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dengan Aplikasi Prezi Di Sekolah Dasar. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 1094–1102.
Iman, F., Faoji Anwar, I., Junita Harahap, L., Ningsih, S., Miarsyah, M., & Hendi Ristanto, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Prezi Berbasis Mnemonic Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. BIOSFER : Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 4(1), 2.
Nasution, E. Y. P., & Siregar, N. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 205–221.
Ningsih, I. W., Anwar, A. S., & Zakiah, Q. Y. (2023). Penggunaan Teknologi Informasi Sebagai Jembatan Reformasi Pendidikan Islam di Indonesia. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(2), 1–20.
Nirfayanti, N., & Syamsuriyawati, S. (2019). Keefektifan Penerapan Media Pembelajaran Prezi terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Geometri Analitik Ruang. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(2), 87–96.
Nursita, L., Alifa, R. N., & Akmal, A. (2022). Komparasi Penggunaan Aplikasi Prezi vs Microsoft Power Point sebagai Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(1), 1.
Peng, J., & Deng, C. (2022). Research on the relationship between college students’ employability and IT skills training based on mixed research methods. Frontiers in Psychology, 13(2), 4.
Purba, R., Manajemen, P., Ekonomi, F., Islam, D. B., & Penulis, K. (2023). Peran Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Efisiensi Operasional Bisnis Internasional. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 2(4), 2.
Rahadian, D. (2017). Teknologi informasi dan komunikasi (tik) dan kompetensi teknologi pembelajaran untuk pengajaran yang berkualitas. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 234–254.
Salam, M. Y., Mudinilllah, A., & Agustina, A. (2022). Aplikasi Quizizz Berpengaruh Atau Tidak untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 6(2), 2738–2746.
Santosa, I. K. E., Suwindia, I. G., & Winangun, I. M. A. (2024). Strategi efektif meningkatkan literasi sains di era digital. Education and Social Sciences Review, 5(2), 114.
Sman, D. I., & Pidie, S. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi Pada Materi Sistem Reproduksi Di SMAN 1 Sakti Pidie. Doctoral Dissertation, UIN Ar-Raniry.
Špernjak, A. (2014). Usefulness of Prezi and PowerPoint presentation. 2014 37th International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics, MIPRO 2014 - Proceedings, May 2014, 762–764.
Widiatmika, K. P. (2015). Komparasi Penggunaan Media Quizizz Dengan Prezi Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPS Di Mtsn 7 Malang. Etika Jurnalisme Pada Koran Kuning : Sebuah Studi Mengenai Koran Lampu Hijau, 16(2), 39–55.
Wulandari, N. A. (2014). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Prezi Dengan Powerpoint Pada Mata Diklat Akuntansi. Eprints Universitas Negeri Surabaya, 1–8.
Zendrato, J. (2016). Tingkat Penerapan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di Kelas Suatu Studi Kasus di SMA Dian Harapan Jakarta. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irfandi Irfandi, Bustanur Bustanur, Rosa Murwindra, Alya Sari, Dwi Melsa Ramadhanty, Rahmat Dani Fajri, Dila Puspita Ayu (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.